24 اشتباه رانندگی در ایران
مدیریت. موفقیت. داستان کوتاه. شعر و...
به نام دوست که هر چه داریم از اوست

 

۲۴اشتباه رانندگی در ایران!

 
دانستن برخی اشتباهات دررانندگی که احتمال داردخسارات سنگینی را به بارآورد خالی از لطف نیست به خصوص که شاید بتوان گفت۷۰ درصد این اشتباهات به صورت عادتی ناپسند برای ماایرانیها در آمده است.
 
این اشتباهات به شرح زیر است:
1.نگهداشتن پدال ترمز درهنگام عبور از دست اندازها: اینکار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کند.
نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به ا ینصورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
2.بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگهداشتن کلید آن: به این کلید کلاچ ترمز دستی می گویند در نتیجه هنگام کشیدن ترمز دستی باید کلاچ آن را بگیرید. زیرا کشیدن ترمز دستی بدون نگهداشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده ها ی آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.
۳.عدم تعویض به موقع روغن گیربکس:  اگر از بسیاری از رانندگان بپرسید تا به حال روغن گیربکس یا همان واسکازین خودروتان را تعویض کرده اید خواهند گفت: مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغنهای دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس و ... میشود.کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.
4.تعویض یکبار درمیان فیلتر روغن:  گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یکبار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده میکنند.این کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیبهای جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هر بار فیلتر را عوض می کردیم و فیلتر مناسب جایگزین می کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری می شد
5.درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی: این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می آورد. درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می شود و این گرما به موتور منتقل میشود که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین در جا کار کند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
6.پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان یا در سرعت بالا: چندی پیش یک آزمایش درمجله  auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است.
7.خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و... می شود.
8.گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگهداشتن خودرو : این کار خود باعث این می شود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز با هم فشا رداده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو به لرزش بیفتد کلاچ را بگیریم.
۹.باسرع تپایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکسبسیار دیده شده که رانندگانی با سرعتهای بسیار پایین در لاین سرعت حرکت می کنند و در عوض رانندگانی با سرعتهای زیاد در لاین های کناری حرکت می کنند که هردو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری می شوند.
10.ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور:  این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور می شود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده.  بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هر چه دفعات سرد شدن و جوشاندن بیشتر شود آب سالم تر می شود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن ، رسوبات ته ظرف است آنها رابه داخل رادیاتور نریزید.
البته مایع های آماده هم در بازار هست که البته روش اول قابل اطمینان تر است.
۱۱.ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شیلنگها ، نازل و پمپ آب آن میشود . برای تامین این آب هم میتوان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .
۱۲.سنگین کردن بیش از حد خودرو:  پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود تا آنجا که می توانیم باید خودرو خود را سبک کنیم .
۱۳.نصب بار بند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: بار بند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود بار بند باعث بالا رفتن مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۰درصد می شود.
۱۴.نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار:  این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطر ناک است و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد . بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بنشیند.
15.استفاده از بنزین معمولی در خودرو های دارای مبدل کاتالیستی:  بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.
۱۶.دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه :مثلا چند وقت پیش دیدم فردی در موتور پراید خود روغن توتال۵۰۰۰  میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال۵۰۰۰  sj  است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.
۱۷ .استفاده از نور بالا در مه:  در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد.
۱8.خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی: این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی . بیشتر <span style="color: blue; fon

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 1 ارديبهشت 1390برچسب:اشتباهات رانندگی,رانندگی,صرفه جویی در سوخت,
ارسال توسط کاظم احمدی
آخرین مطالب